Blog

Breng je sales team in beweging met een aanvalsdag, online!

Eén van de manieren om jouw salesteam opnieuw in de salesflow te brengen is door de kracht van het team te gebruiken tijdens een AanvalsDag. Bij DOOR wordt het meestal een VAD of KAD genoemd; een VerkoopAanvalsDag of een KlantenAandachtsDag. Lees in deze blog hoe je zelf zo’n VAD of KAD organiseert!

Auteur: Gijs Megens

Datum: 13.05.2020

5 tips om jouw salesteam weer in de verkoopmodus te krijgen

Deze vijf praktische tips helpen jou om jouw salesteam weer in de verkoopmodus te krijgen. Wanneer je klaar bent met lezen weet jij stap voor stap hoe jij een VAD of KAD organiseert!

PS. Lees ook de blog 'Kom als sales team (weer) in de verkoop flow'! 

Tip 1. CRM is de basis

Niet alleen nu, maar in hoog én laagconjunctuur is CRM de absolute aorta (of levensader) voor iedere sales organisatie! Vanuit het juiste gebruik van CRM kan jouw salesteam immers makkelijk díe relaties selecteren om aandacht te geven. Dit geldt trouwens ook voor prospects en het gesegmenteerd aandacht geven aan relaties. Over het segmenteren en zo aandacht geven, is nog veel meer te schrijven, dus dat komt later. Begin door tijdens een online salesmeeting aan te geven dat je een VAD of KAD gaat organiseren, om zo samen en op een leuke manier aandacht te besteden aan relaties. Je kunt daarbij deze redenen gebruiken, die aangeven dat een VAD of KAD slim is om te organiseren:

  1. Het is samen, dus je leert van elkaar
  2. Door de competitie aan te gaan, haal je er meer uit dan alleen
  3. Je kunt er- en aanvaringen delen en zo voorkomen dat iedereen te maakt
  4. Door de structuur werk je doelgericht
  5. Met de focus in de voorbereiding en uitvoering, zorgt voor betere salesresultaten
  6. Het is leuk!

Tip 2. Voorbereiding is key

Een succesvolle VAD of KAD valt of staat bij een steengoede voorbereiding. Natuurlijk is het CRM daar de basis voor, maar het is ook goed om de voorbereiding te sturen. Zo is het handig om de aanvalsdag in het kader van een verkoopthema of een bepaald onderwerp te organiseren. Dus bijvoorbeeld een nieuwe productintroductie, het binden van relaties of bijvoorbeeld het realiseren van cross sell. Verderop in dit artikel vind je nog veel meer thema’s die je allemaal kunt gebruiken tijdens de dag. Zorg er dan voor dat iedereen zich ruim voorafgaand aan de Aanvalsdag heeft voorbereid. Het liefst natuurlijk door een werk- of actielijst makkelijk zichtbaar te hebben in het CRM systeem. Stuur ruim voorafgaand een voorbereidende tekst, waarin je duidelijk vertelt wat er gaat gebeuren en wat je van iedereen verwacht. Gebruik deze checklist om na te gaan of alles is gelukt:

  1. Op de persoon gericht?
  2. Doel duidelijk omschreven?
  3. Programma helder?
  4. Thema genoemd en opgenomen in het programma?
  5. Voorbereiding loepzuiver?

Tip 3. Neem de leiding en werk gestructureerd

Structuur en discipline zijn belangrijke uitgangspunten voor een succesvolle aanvalsdag. Het thuiswerken zorgt soms voor afleiding, minder focus en een verlaagde effectiviteit. Jij helpt als leider jouw sales collega’s, verkopers of accountmanagers door duidelijk structuur in de dag aan te brengen. Dit programma is daarbij een leidraad voor een succesvolle ochtend:

  • 8.00 uur - Samen online ontbijten en delen aan welk doel te werken
  • 8.30 uur - Online aftrap van de dag met uitleg van het programma
  • 8.45 uur - Belronde nummer één (met een bepaalde focus)
  • 9.30 uur - Ervaringen delen en elkaar inspireren
  • 9.35 uur - Pauze
  • 9.45 uur - Belronde nummer twee (met een bepaalde focus)
  • 10.30 uur - Ervaringen delen en elkaar inspireren
  • 10.35 uur - Pauze
  • 10.45 uur - Belronde nummer drie (met een bepaalde focus)
  • 11.30 uur - Samen ervaringen delen, successen vieren en afsluiten
  • 12.00 uur - Afsluiting VAD-ochtend en zaken uitwerken in de middag

Zorg zelf dat je ruim voorafgaand aan de start klaar bent en alle materialen klaar liggen. Wanneer je er een extra sfeertje in wilt brengen, laat dan een klein ontbijtje bij jouw verkopers bezorgen. Je kunt dit door een bevriende horeca ondernemer laten doen. Jij doet een goede daad en jouw collega’s genieten van een heerlijk ontbijtje tijdens de aftrap. Mocht je bij de voorbereiding nog wat inspiratie willen bieden? Deel dan bijvoorbeeld deze blog van DOOR-trainer Joey Brouns over het succesvol maken van telefonische afspraken.

Tip 4. Leren van en met elkaar!

Je ziet in het programma voor jouw salesteam steeds korte momenten om ervaringen te delen en elkaar te inspireren. Gebruik die tijd om optimaal te leren van elkaar. Laat hier jouw verkopers of accountmanagers de argumenten delen die ze hebben gebruikt, de weerstanden oefenen die zijn langsgekomen. Begin in de rondes tussendoor altijd met het ophalen van de scores, de verkoopresultaten. Vraag jouw commercieel medewerkers, verkopers of binnendienst medewerkers steeds bij te houden hoeveel belletjes er zijn gedaan, hoeveel mensen zij hebben gesproken en hoeveel afspraken er zijn gemaakt. Dit zorgt ervoor dat de lat wordt gelegd en iedereen wordt uitgedaagd het net zo goed te doen als de meest succesvolle collega!

Wanneer je met z'n allen actief aan de slag gaat met sales, ontstaat er écht een teamgevoel. Als je tussen de belrondes door terugkomt in de gezamenlijke call en ervaringen deelt, prikkel je elkaar. Dit creëert de mogelijkheid om samen alles uit sales te halen wat erin zit!
DOOR Training & Coaching
Frederique Jannink
DOOR Training & Coaching

Tip 5. Thema’s om te gebruiken

Je kunt op heel veel verschillende manieren de inhoud of thema’s van een succesvolle aanvalsdag bepalen. Dit zijn een aantal voorbeelden, waarmee je de invulling van de rondes kunt bepalen:

  1. Het bellen van bestaande klanten
  2. Klanten bellen die net een nieuwe bestelling hebben gedaan
  3. Ideeën aanreiken bij bestaande klanten hoe systeem of product nog beter te gebruiken
  4. Oud klanten bellen die een tijd niks hebben gedaan
  5. Relaties bellen die uit de LinkedIn lijst zijn gehaald
  6. Mensen bellen die jij tijdens een netwerksessie hebt ontmoet
  7. Klanten bellen die op tijd hebben betaald (om te bedanken)
  8. Een referent bellen voor een interview
  9. Klanten bellen die een specifiek product nog niet afnemen
  10. Prospects bellen voor het maken van een (online) afspraak

Heel veel succes met het organiseren van een aanvalsdag. Vind je het leuk als DOOR jou een keer helpt met jouw VAD? Laat hieronder dan een berichtje achter!

Ik ga akkoord met het ontvangen van nieuws en updates. Naast jouw inschrijving of aanmelding zouden we het erg leuk vinden om je te informeren over andere interessante nieuwtjes binnen het vakgebied via nieuwsbrieven of speciale aanbiedingen. Bekijk hiervoor onze privacy policy.