Blog

Hoe zorg ik dat mijn winkel door de coronacrisis heen komt?

De retail krijgt zware klappen door het coronavirus, COVID-19 en alle maatregelen. Klanten houden de hand op de knip, winkels worden gesloten en als klanten komen, dan is het een enorme uitdaging om klanten goed te helpen in deze 1,5 meter economie. Hoe ga je daar mee om? Ron Honsbeek deelt 9 tips.

Auteur: Ron Honsbeek

Datum: 20.04.2020

9 tips van wholesale- & retail ondernemer en trainer Ron Honsbeek

Hoe ga je om met de huidige regels en hoe bereid jij je voor op een toekomst met zoveel onzekerheid door het coronavirus en alle maatregelen? Ron Honsbeek is succesvol retail- & wholesale ondernemer en retail trainer bij DOOR Training & Coaching. Vanuit zijn ervaring deelt Ron in dit blog 9 tips die je helpen om er iets van te maken. Wil je deze tips samen met andere retailondernemers in de praktijk brengen? Meld je dan onder aan deze pagina aan voor de 'Lunch & Learn' over retail.

1. Houd contact met je klanten

Veel ondernemers zitten thuis door het coronavirus. Zo ook het personeel. Hetzelfde geldt (vaak) voor klanten. Opvallend zijn de busjes die met bestellingen door de straten rijden, gedaan via de grote webshops. Natuurlijk heb je als lokale ondernemer geen marketingbudget dat jouw website in één keer tot je grootste verkoopplatform maakt (al is online voor jou natuurlijk ook van belang).

Gebruik in deze tijden daarom vooral heel veel tijd om contact te houden met je klanten. Zet net die stap extra. Zo sprak ik laatst een ondernemer die tasjes met kleding naar klanten brengt in de ochtend en ze in de avond weer op haalt. Alles wat past en leuk wordt bevonden wordt gekocht.

Je kunt juist nu ook persoonlijke adviesafspraken inplannen bij jou in de winkel. Of doe gewoon eens een belletje. Hoe vaak ontvangt een klant nu een belletje van zijn eigen winkelier of van de verkoper/verkoopster waar in de loop der jaren een leuke band mee is opgebouwd?

Wil je hier meer over weten? Schrijf je dan nu onder aan deze pagina in voor de 'Lunch & Learn' over retail!

2. Zet social media in

Juist nu is het belangrijk om contact te houden met je klanten. Sociale media helpen daar enorm bij. Heb je nog geen Instagram, Facebook en LinkedIn? Maak die dan nu gelijk aan. Deel dagelijks mooie foto’s van de collectie of bijvoorbeeld van leuke setjes kleding. Mag natuurlijk ook van andere producten die jij verkoopt.

Bewegende beelden doen het altijd goed. Denk daarbij aan een filmpje waar je een medewerker in de spotlight zet of een kort interview met een klant. Organiseer ook eens een live gebeurtenis waar jij jouw klanten van tips en adviezen voorziet.

Social media is vanuit commercieel perspectief niet heel 'blijvend'. Je plaatst een bericht en het blijft één of twee dagen zichtbaar in de tijdlijn van jouw (potentiële) klanten. Werk ook aan het SEO-proof maken van je website, zodat je op lange termijn beter gevonden wordt in de zoekmachines.

Benut voor het SEO-proof maken van jouw website de woorden die passend zijn bij jouw doelgroep. Wil je daar meer over weten? Leuk zijn de ‘Daily Growth Hacking Tips’ van Rockboost. Die gaan je zeker ook online wat opleveren: https://get.rockboost.com/daily-growth-tips/.

3. Ben in continue overleg met je leveranciers

We are in this together’ hoor je veel. We staan er samen voor. Het advies is om vooral open en transparant te zijn naar en met je leveranciers. Ben in gesprek! Mensen denken soms dat ze het zelf en alleen moeten doen. Juist contact zoeken met mensen helpt nu. Iedereen heeft elkaar nodig.

Hoe ga je om met leveringen? Hoe ga je om met het omruilen van goederen voor een actueel aanbod? Nu blijkt eens en te meer dat veel meer mogelijk is dan dat je voor mogelijk hebt gehouden. Voor More & More (het dameskleding label waar ik, Ron, als agent de distributie voor verzorg in Nederland) betekent het bijvoorbeeld dat de waren druk in de winkel bij de partners niet wordt verhoogd, door bestellingen uit te leveren.

Die vooraf geplaatste bestellingen worden ingezet om te ruilen tegen goederen die al veel eerder uitgeleverd zijn. Hoe mooi is het dan als je die goederen kunt omruilen voor nieuwe, actuele goederen. Dat zorgt voor een optimaal aanbod in jouw winkel, een betere marge en een meer dan tevreden klant!

4. Zoek de samenwerking met andere detaillisten

Steek de koppen bij mekaar met de winkeliers vereniging bij jou in de buurt. Heb je die niet? Organiseer eens een online overleg via bijvoorbeeld Teams om de ervaringen met andere detaillisten te delen. Maar denk ook eens na over een gezamenlijke website, waar jullie de lokale ondernemers gezamenlijk promoten.

Je kunt ook ervaringen uitwisselen van wat wel en niet werkt. Als je nu bijvoorbeeld een restaurant ziet die vouchers of tegoedbonnen uitbrengt om op een later tijdstip te kunnen besteden, denk dan gelijk ‘Hoe kan ik dit voor mijn winkel ook doen?’.

Mocht je hulp willen bij het opzetten van een online meeting met andere ondernemers uit de buurt, stuur dan vooral een mail naar [email protected] en het DOOR-team helpt je graag! Je kunt hier ook over sparren tijdens de 'Lunch & Learn' over retail.

Tijdens een 'Lunch & Learn' ga je gedurende een uur online en interactief aan de slag met maximaal 8 andere retail ondernemers. Je deelt ervaringen en krijgt praktisch tips. Je kunt je onder aan deze pagina inschrijven voor de 'Lunch & Learn' over retail.

5. Probeer nieuwe manieren van omzet realiseren

De ware ondernemers staan nu op (en ja, het is enorm lastig in deze tijd, maar er kunnen wel degelijk dingen). Zo kun je als ondernemer in de confectie nadenken om een thuisservice te op te zetten. Je brengt dan een tasje met kleding waarvan je weet dat het bij je klant past. Jouw klant heeft een dag de tijd deze te passen. De kleding die past en leuk is, houd je klant en daar stuur jij een tikkie voor. Easy!

Neem ook deze maandag de tijd om je online marketing op orde te krijgen. Ga aan de slag om je bestand met contactgegevens van je klanten nog beter op te bouwen en maak bijvoorbeeld groepen klanten aan in een systeem als Active Campaign. Je kunt vanuit hier heel makkelijk inspirerende mails per doelgroep versturen.

Advies? Ga niet gelijk verkopen, maar inspireer. Wat zijn nieuwe trends? Hoe kun je faciliteren dat mensen een abonnement afsluiten en maandelijks van jou een kledingpakket ontvangen. Wat zijn de combinaties van straks? Ik zeg doen!

6. Investeer juist nu in je team

Je team zit thuis. Of is maar af en toe in jouw winkel. Investeer juist nu in jouw personeel. Organiseer een aantal keer per week een online overleg en zet hier steeds een thema centraal.

Voorbeelden van onderwerpen die bij ondernemers aan bod zijn gekomen:

  • Hoe gaan we de 1,5 meter bij ons in de winkel vormgeven?
  • Hoe spreek je een klant aan die verkouden is?
  • Hoe gaan we klanten bellen en aandacht geven?
  • Wat kunnen we doen om zichtbaar te zijn op Social Media?
  • Hoe kun je zelf in beweging blijven in deze dagen?

7. Ga voor extreme klantgerichtheid

Het is altijd al belangrijk en onze sector is als geen ander in staat om klanten in de watten te leggen. Maar in deze tijd geldt het misschien nog wel meer; doe er alles aan om voor extreme klantgerichtheid te gaan. Bereid dit ook goed voor met je personeel en overleg hoe je dat in deze tijd kunt blijven doen.

De huidige regels zorgen er soms voor dat de communicatie een beetje ‘gebiedende wijs’ wordt. Klanten vinden dat niet altijd leuk. Denk na over manieren waarop jij dit op een leuke en inspirerende manier kunt doen. Beperk de klantgerichtheid ook niet tot in de winkel. Denk met elkaar na over de zogenaamde Customer Journey. Die begint al voordat mensen naar je winkel komen en gaat door als mensen thuis zijn.

Stel dat mensen nu afspraken met je maken, wat voor filmpje kun je maken om hen op een leuke manier mee te nemen in hoe je nu werkt? Hoe kun je mensen na een bezoek en aankoop een belletje geven? Niet om krampachtig iets bij te verkopen, maar juist om na te gaan of alles bevalt. Dat is pas service!

8. Omschrijf wat je vasthoudt na de coronacrisis

Deze tijd is niet leuk, maar leert ons ook een hoop. Van de manier waarop we met klanten omgaan, met leveranciers omgaan en met elkaar omgaan. Er zitten ook goede dingen aan. Het stimuleert de creativiteit. De valkuil is dat wanneer het straks drukker wordt en dit misschien een beetje voorbij is, we vergeten wat wij uit deze crisis kunnen leren (en laat staan dit hebben geborgd in de manier waarop we werken).

Daarom, plan een overleg met je team om eens na te denken wat goede zaken zijn uit deze crisis. Omschrijf deze en bepaal samen hoe deze op lange termijn vast te houden. DOOR heeft hiervoor een handig hulpmiddel ontwikkelt. Wil jij deze ontvangen? Stuur dan een mail naar Ron Honsbeek ([email protected]) of schrijf je in voor de Lunch & Learn.

Schrijf je in voor de 'Lunch & Learn'

Klik hier!

9. Houd vast aan je prijzen

Er wordt vanuit de overheid nagedacht over de uitverkoopwet, om te voorkomen dat we elkaar gek maken en acties gaan doorvoeren. Daar is de sector nu niet bij gebaad. Juist nu is het voeren van een juiste prijs om je waarde waar te kunnen maken van belang.

Voor jou als organisatie is het van belang om juist nu deze waarde inzichtelijk te maken en te communiceren. Misschien doe je al wel veel voor je klanten, maar heb je dat eigenlijk nog nooit zo gedeeld. Daar is nu het moment voor!

DOOR biedt je de mogelijkheid om gratis deel te nemen aan een online 'Lunch & Learn' inspiratie sessie samen met andere ondernemers uit de retail branche. Je kunt hieronder jouw gegevens achterlaten en dan word je benaderd om je in te schrijven voor de online inspiratie lunch. Lees hier meer over de 'Lunch & Learn': klik hier!

Ik ga akkoord met het ontvangen van nieuws en updates. Naast jouw inschrijving of aanmelding zouden we het erg leuk vinden om je te informeren over andere interessante nieuwtjes binnen het vakgebied via nieuwsbrieven of speciale aanbiedingen. Bekijk hiervoor onze privacy policy.