De wereld verandert en daarmee ook de klanten. Dit is een grote uitdaging voor salesorganisaties. In deze blog geven we je waardevolle inzichten om jouw salesteam te ontwikkelen tot een high performing salesteam! Wil je meer weten? Download direct de volledige whitepaper onderaan deze pagina.
De wereld verandert voortdurend, en dat geldt ook voor de werkomgeving van salesprofessionals. Denk bijvoorbeeld aan de impact van de coronapandemie op de manier waarop salesmedewerkers klanten benaderen. Bij DOOR geloven we in de kracht van mensen binnen het commerciële proces. Het model 'The Future of Sales' is ontwikkeld om salesprofessionals handvatten te bieden voor blijvend onderscheid, zelfs in een steeds verder geautomatiseerde wereld.
Kwaliteit leveren: Het begint met het leveren van kwaliteit, zoals het aanbieden van de juiste oplossing op het juiste moment aan klanten. Vervolgens bouw je klantrelaties op door klantvriendelijkheid en klantgerichtheid te tonen.
Proactieve klantgerichtheid: Een proactieve houding, waarbij je ongevraagd helpt, kan het verschil maken in klanttevredenheid. Begrijp de impliciete verwachtingen van klanten en overtref die verwachtingen door te anticiperen op hun behoeften.
Wil je meer weten over proactieve sales? DOOR ontwikkelde het boek ‘Proactieve Sales’. Vraag het boek gratis aan en ontdek hoe jij jouw team proactief kunt ontwikkelen.
Als salesleider anno nu heb je veel verantwoordelijkheden, van leidinggeven tot zelf klanten bezoeken en het team ontwikkelen. Uit een recent DOOR-onderzoek onder 78 salesleiders blijkt dat er in veel organisaties behoefte is aan voortdurende ontwikkeling van salesprofessionals. Echter, in de praktijk is er vaak weinig tijd voor coaching.
Praktische coaching: Plan bijvoorbeeld na elk salesoverleg een half uur om je team praktisch te trainen. Dit kan gaan over actuele onderwerpen, zoals omgaan met prijsverhogingen of het introduceren van nieuwe producten bij klanten.
Door deze aanpak verbeter je zowel je eigen vaardigheden als die van je team. Wil je weten welke trainingsmogelijkheden wij bieden? Bekijk onze Basis verkopen training en til jouw team naar een hoger niveau.
Targets zijn belangrijk in sales, maar groepsdynamiek kan minstens zo krachtig zijn om je team te motiveren. Bij DOOR helpen we organisaties vaak bij het opzetten van saleschallenges, zoals de VerkoopAanvalsDag. Tijdens deze dagen worden ervaringen gedeeld en wordt gezamenlijk gewerkt aan het verbeteren van verkoopvaardigheden.
Effectieve verkooptechnieken: Tijdens een VerkoopAanvalsDag leer je van en met elkaar, met praktische tips zoals het belang van goede CRM-voorbereiding en het gestructureerd aanpakken van verkoopgesprekken.
Wil je meer weten over deze aanpak? Lees onze uitgebreide blog over de VerkoopAanvalsDag en ontdek hoe jouw team hier ook van kan profiteren.
Als salesmanager heb je drie belangrijke knoppen om aan te draaien: resultaten, activiteiten en kennis & kunde. Alleen sturen op resultaten kan voor stress zorgen als accountmanagers nog niet ervaren zijn met proactieve sales. Het is daarom essentieel om samen met jouw team concrete en meetbare activiteiten op te stellen.
Proactieve doelen: Denk hierbij aan het aantal proactieve afspraken of het organiseren van inspiratiebijeenkomsten binnen een specifieke sector.
Benieuwd naar nog meer tips? Download de volledige Whitepaper onderaan deze pagina en ontdek hoe je jouw salesteam naar een hoger niveau kunt tillen.
Benieuwd hoe wij onze trainingen op maat kunnen maken voor jouw bedrijf?