DOOR-coaches zijn ervaren professionals die helpen de persoonlijke, professionele ontwikkeling en prestaties van medewerkers en managers te borgen en te verbeteren om ambities waar te maken! Je leest hier meer over de visie achter DOOR-coaching en wat je ervan mag verwachten.
Één of twee gesprekken zijn met de deelnemer (en de leidinggevende) om de doelstelling, context, wensen en eisen scherp te stellen.
In de DOOR-coachovereenkomst worden zaken als doelstelling, context, uitgangspunten, wensen en afspraken vastgelegd.
DOOR-coaching is altijd ‘blended’ en een afwisseling van online en offline coaching.
DOOR-coaching gaat over resultaten boeken, prestaties leveren en professionele ontwikkeling maken. Dat mag gevierd worden.
Je kunt DOOR-coaching ook wel omschrijven als resultaatgericht business coaching. Het betekent dat de persoonlijke coaching van medewerkers en managers zich altijd richt op het realiseren van ambities, prestaties en persoonlijke ontwikkeling in een zakelijke context.
Hierbij speelt de leidinggevende (vaak) een cruciale rol in het borgen van een ontwikkeling. Om die reden wordt gebruik gemaakt van synchroon coaching, waarbij aan het begin en eind van een coachtraject de leidinggevende wordt betrokken om het geleerde te borgen. Natuurlijk blijft wat tijdens de coaching gebeurt altijd tussen de DOOR-coach en de deelnemer.
Offline coachgesprekken
De offline gesprekken zijn een belangrijk onderdeel van de DOOR-coaching en duren niet langer dan anderhalf uur. Na afloop vindt digitaal een evaluatie plaats. Het is anders dan een persoonlijke training, waarin op specifieke vaardigheden wordt geoefend. Dan kan een bijeenkomst maximaal een dagdeel in beslag nemen.
Online coaching
Het online communiceren is niet meer weg te denken. Daarom vinden de gesprekken regelmatig plaats via platformen als Teams of Zoom. Deze gesprekken kunnen opgenomen worden, zodat de deelnemer de opnames na afloop terug kan kijken.
WhatsApp, telefoon en e-mail coaching
De DOOR-coach is tijdens een programma altijd beschikbaar voor snelle antwoorden via WhatsApp. Aan het begin van het programma worden afspraken gemaakt over het inzetten van de verschillende hulpmiddelen.
Praktijkcoaching
DOOR-coaches zijn praktijkmensen. Wanneer het past, zal een DOOR-coach jouw praktijk opzoeken om je daar te zien presteren. Denk daarbij aan het bijwonen van een werkoverleg, een klantgesprek of bijvoorbeeld in contact met een medewerker.
Alle vormen op een rij
Trainer & Coach - DOOR Training & Coaching
Coaching is ontstaan vanuit training, gedragstherapie en de lerende organisatie. Waar training zich richt op het ontwikkelen van vaardigheden (in groepsverband) en therapie op het helpen van iemand met onvoldoende ik-sterkte, richt coaching zich op het ontwikkelen van de mindset en gedrag dat helpt om zakelijke resultaten te boeken. DOOR-coaches zijn dus geen therapeuten en psychologen, maar zakelijke professionals die door de inzet van de juiste technieken medewerkers en managers helpen resultaten te bereiken of professioneel te ontwikkelen.
De definitie van DOOR-coaching is het verbeteren en ontwikkelen van de professionele ontwikkeling en prestaties in een zakelijke omgeving, om zo ambities waar te maken. Daarbij wordt bij DOOR-coaching gesproken over deelnemers (en dus niet over cliënten). De focus ligt op het te bereiken resultaat. Een DOOR-coach zal schakelen tussen zijn rol als coach en mentor. Soms dus door vragen te stellen, soms door ideeën te delen en suggesties te doen. Praktijk- en resultaatgericht. Met maar één doel; op een aanstekelijke manier ambities waar maken!
DOOR-coaching richt zich volledig op het leveren van betere zakelijke prestaties en het waarmaken van professionele ambities. Vragen die centraal kunnen staan zijn; hoe kan ik mijn werk beter doen? Hoe kan ik betere resultaten boeken? Hoe zorg ik dat ik beter samenwerk met mijn collega’s? Hoe kan ik doorgroeien naar een bepaalde rol? Daarbij staat de mens (en zijn opvattingen en drijfveren) centraal. DOOR-coaching is niet om mensen met een gedragsprobleem of bijvoorbeeld een probleem in de privésfeer te helpen. Het is erop gericht om ambities waar te maken en prestaties te leveren.
Een leidinggevende heeft een belangrijke invloed op de omgeving waarin jij als deelnemer jouw prestaties levert. DOOR gelooft erin dat de rol van leidinggevende (ook in een coachprogramma) cruciaal is in het realiseren van ambities. Daarom vindt bij DOOR-coaching regelmatig synchroon coaching plaats. Het betekent dat bij de start, tussendoor en bij de afsluiting, de leidinggevende betrokken is in het coachprogramma. Het doel is om het geleerde te borgen en te zorgen dat de leidinggevende helpt de resultaten te boeken. Alles wat tussen de DOOR-coach en de deelnemer besproken (en gezwegen) wordt, wordt strikt vertrouwelijk behandeld.
Deze uitgangspunten staan centraal bij DOOR-coaching:
Er moet een concrete ambitie of doelstelling zijn. Een resultaat om te bereiken
De zakelijke omgeving waarin het resultaat wordt geboekt, moet duidelijk zijn
Een deelnemer is (aantoonbaar) verantwoordelijk voor het te bereiken resultaat
De lagen van de ijsberg vormen de focus; gedrag, denken, drijfveren en persoonskenmerken
Het hier en nu staat centraal; tijdens coaching wordt direct op gedrag teruggekoppeld
DOOR-coaching richt zich op het verbeteren van persoonlijke en professionele ontwikkeling en prestaties om ambities te realiseren. Daarbij wordt aandacht besteed aan het gedrag, het eigen denken, de drijfveren en de persoonlijkheidskenmerken. Wanneer je praat over training gaat het over ontwikkelen van vaardigheden en skills, die helpen om een taak goed uit te voeren.
DOOR-coaches zijn échte praktijkmensen en richten zich dus op ambities uit de praktijk. DOOR helpt jou om een coach voor jou te vinden die het best past bij jouw ambitie en uitdaging. Deze vragen sluiten het best aan bij de DOOR-coaches:
Hoe kan ik mijn opdrachten bij klanten vergroten?
Hoe leer ik beter om te gaan met lastige situaties?
Hoe kan ik mezelf tot een betere leider ontwikkelen?
Hoe gedraag ik mij als leider in deze veranderende context?
Wat kan ik als accountmanager doen in een complexer wordende wereld?