Eén van de beste manieren om jouw salesteam weer in de juiste verkoopflow te brengen, is door de kracht van het team te benutten tijdens een AanvalsDag. Bij DOOR noemen we dit vaak een VerkoopAanvalsDag (VAD) of KlantenAandachtsDag (KAD). In deze blog lees je hoe je zo’n dag eenvoudig kunt organiseren om je salesteam weer op scherp te zetten.
Deze vijf praktische tips helpen jou stap voor stap bij het organiseren van een effectieve VAD of KAD. Na het lezen van deze blog weet jij precies hoe je jouw team weer in beweging krijgt!
PS. Lees ook de blog 'Kom als sales team (weer) in de verkoop flow' voor meer inspiratie!
In elke economische situatie is CRM de ruggengraat van een salesorganisatie. Het correct en strategisch gebruik van CRM helpt jouw salesteam om de juiste relaties en prospects te selecteren voor een VAD of KAD. Tijdens een online salesmeeting kun je aangeven dat je een VAD organiseert, waarbij je de focus legt op het samen leren en verbeteren.
Voordelen van een VAD of KAD:
Je leert van elkaar en werkt samen.
Door competitie haal je meer uit het team.
Je deelt ervaringen en voorkomt veelgemaakte fouten.
Focus en structuur verbeteren de salesresultaten.
En het is ook nog eens leuk!
Een succesvolle VAD valt of staat bij een goede voorbereiding. Natuurlijk begint dit met een up-to-date CRM, maar ook het kiezen van een passend thema is cruciaal. Denk aan thema’s zoals een nieuwe productintroductie, klantrelatiebeheer of cross-selling. Stuur vooraf een voorbereidende e-mail met een duidelijke planning en verwachtingen.
Gebruik deze checklist:
Is de focus op de juiste doelgroep gericht?
Is het doel helder omschreven?
Is het programma duidelijk?
Is het thema goed ingebed in de dag?
Een heldere structuur is belangrijk voor een succesvolle VAD, zeker bij thuiswerken. Hier is een voorbeeldprogramma voor een VAD-ochtend:
8.00 uur: Samen online ontbijten en doelen delen.
8.30 uur: Online aftrap en programma uitleg.
8.45 uur: Eerste belronde met specifieke focus.
9.30 uur: Ervaringen delen en inspiratie opdoen.
9.35 uur: Korte pauze.
9.45 uur: Tweede belronde.
10.30 uur: Succesvolle ervaringen delen en reflecteren.
11.30 uur: Afsluiting en plannen voor de middag.
Tip: Overweeg om een ontbijtje te laten bezorgen bij jouw teamleden om de dag extra leuk te starten. Dit zorgt voor een extra motivatieboost. Mocht je bij de voorbereiding nog wat inspiratie willen bieden? Deel dan bijvoorbeeld deze blog van DOOR-trainer Joey Brouns over het succesvol maken van telefonische afspraken.
Tijdens de VAD is het belangrijk om regelmatig momenten in te bouwen waarin teamleden hun ervaringen delen. Laat ze de argumenten en weerstanden bespreken die ze tijdens gesprekken hebben ervaren. Houd daarbij ook de scores bij, zoals het aantal telefoontjes, gesprekken en afspraken, om een gezonde competitie te stimuleren.
Inspiratie nodig voor betere verkoopgesprekken? Bekijk onze Basis verkopen training voor praktische tips over klantgericht communiceren.
De inhoud van een succesvolle VAD kan sterk variëren afhankelijk van de focus van je team. Hier zijn een aantal ideeën voor thema’s:
Het bellen van bestaande klanten.
Klanten bellen die recent een bestelling hebben geplaatst.
Oud-klanten bellen om de relatie opnieuw op te bouwen.
Prospects bellen om een online afspraak in te plannen.
Klanten bedanken die op tijd hebben betaald.
Heb je nog vragen of wil je samen sparren over hoe je jouw eigen VAD of KAD kunt organiseren?