Herken je dit? Je team werkt prima samen en voert zijn taken uit, maar als leider ben jij degene die de kar trekt. Teamleden tonen weinig initiatief en zijn afwachtend in overleggen. Terwijl je weet dat ze vol goede ideeën zitten. Dan kan het zijn dat niet iedereen zich veilig voelt in je team.
Misschien voelt ‘onveilig’ zelfs als een overdreven term — er is immers geen echt gevaar op jouw werkplek. Toch zie je in dit soort teams vaak dat er veel wordt geroddeld, terwijl gesprekken over ideeën en innovatie uitblijven. Problemen worden niet gemeld en onproductieve situaties blijven voortbestaan. Er is vaak ook een hoog verloop, niet zelden juist onder de high performers. Al met al functioneert zo’n team niet op zijn best en is de sfeer afstandelijk of stil: niet negatief, maar wel leeg.
Vraag aan deze teamleden of ze werkgeluk ervaren en de kans is groot dat het antwoord ‘nee’ is.
Want samenwerken is uiteindelijk mensenwerk. En mensen kunnen alleen écht samenwerken wanneer er een gevoel van veiligheid is. Die vorm van veiligheid waarbij iedereen zich vrij voelt om zich uit te spreken, vragen te stellen, ideeën te delen en fouten toe te geven zonder angst voor oordeel.
In een team waar psychologische veiligheid gewaarborgd wordt, presteren mensen het beste. Ze zijn creatiever, opener en staan meer open voor nieuwe ideeën. Juist door ruimte te geven aan onzekerheid, vragen en twijfel, ontstaat een cultuur waarin mensen boven zichzelf uitstijgen. Teamleden durven ‘buiten de lijnen te kleuren’, ideeën te delen en initiatieven te nemen. Ze wachten niet af, maar voelen eigenaarschap. Dat leidt tot meer creativiteit, innovatie en productiviteit.
Maar — en dit wordt vaak vergeten — psychologische veiligheid zorgt er óók voor dat mensen graag naar hun werk komen. Veilige teams zijn gezelligere teams: er wordt gelachen, samengewerkt en elkaar iets gegund. Er ontstaat een gevoel van camaraderie. Dáárdoor worden werknemers gelukkiger. En gelukkige mensen blijven langer.
Psychologische veiligheid ontstaat niet vanzelf. Het vraagt bewust leiderschap. Niet het traditionele, uitsluitend sturende leiderschap, maar een vorm waarbij ruimte is voor het menselijke aspect van werk. Voor mij gaat dat over de volgende elementen:
1. Oordeelloos luisteren
Luister zonder je eigen oordeel in te brengen. Wees nieuwsgierig naar het perspectief van een ander. Laat mensen uitspreken, zonder te corrigeren. Door mensen op deze manier in hun waarde te laten, voelen ze dat ze ertoe doen. Bovendien begrijp jij beter wat iemand beweegt, waardoor je hen beter kunt ondersteunen in hun functioneren. En leer je vast af en toe ook nog iets nieuws!
2. Waardering uitspreken
Complimenten lijken klein, maar hun impact is groot. Ze geven erkenning, bevestigen iemands bijdrage en vergroten het gevoel van betekenis. Veel mensen ervaren dat hun werkgeluk direct stijgt wanneer zij zich gewaardeerd voelen.
3. Kwetsbaarheid normaliseren
Wanneer je als leider open durft te zijn over je onzekerheden of fouten, nodig je je team uit hetzelfde te doen. Het haalt de druk weg om perfect te moeten zijn en maakt het veiliger om ideeën of twijfels te delen. Dat stimuleert groei en samenwerking.
4. Grenzen en verwachtingen helder maken
Psychologische veiligheid betekent óók duidelijkheid. Wat mag, wat verwacht je en waarvoor is iemand verantwoordelijk? Leg dit vast in teamafspraken en kom erop terug in overleggen. Veiligheid is geen vrijbrief voor vrijblijvendheid; het is een basis om te kúnnen presteren.
5. Contact onderhouden
Wat mij betreft de belangrijkste, zeker nu jouw kantoorruimte steeds minder een vaste plek wordt waar jij jouw mensen ziet. We zien elkaar minder in levenden lijve maar vaker via schermen, en dat maakt het lastiger om elkaar echt te leren kennen. De informele signalen die vroeger in de koffiekamer vanzelf naar boven kwamen, blijven nu verborgen.
Hybride werken maakt psychologische veiligheid, verbinding en daarmee werkgeluk nóg belangrijker, maar ook lastiger te realiseren. Een people performance manager wordt daarmee in deze tijd net zo belangrijk als een traditionele performance manager: iemand die oog heeft voor de mens achter de taken. Plan dus niet alleen inhoudelijke meetings, maar ook korte check-ins. Een paar minuten vragen hoe iemand erbij zit kan al een groot verschil maken en zorgt dat iemand zich gezien voelt.
Wanneer mensen zich gehoord en gezien voelen, het gevoel hebben dat ze ertoe doen en wanneer ze echte invloed ervaren, dan worden ze gelukkiger in hun werk. Mensen willen bijdragen aan iets dat groter is dan zijzelf. Ze willen zich verbonden voelen met hun werk en hun collega’s. Als je die verbinding realiseert — zelfs in een hybride organisatie — zie je dat mensen productiever worden én dat het gezelliger wordt.
En daar profiteer jij als leider van. Sterker nog: dát is waarom je mensen inhuurt. Zodat je het niet allemaal zelf hoeft te doen. En uiteindelijk is een gezellig kantoor voor jou ook een fijnere plek om te zijn, toch?
Wil je werken aan het werkgeluk van jouw medewerkers?
Neem dan contact met mij op via a.blok@doortraining.nl of +31614798404. Dan kijken we samen hoe we de psychologische veiligheid in jouw team kunnen versterken — en hoe we je kantoor wat gezelliger kunnen maken.