Professioneel relatiebeheer

Veel relaties in de zorg, zijn primair op de inhoud gericht. De onderliggende patiënten, cliënten of leerlingen staan centraal in de aanpak. Door de relatie met het netwerk op een nog hoger niveau te brengen, creëer jij een win-win-win; voor jouw zorgorganisatie, jouw cliënt en jezelf.

Duur: 6 maanden

Realiseren van een duurzame plek in de keten

Het programma 'Professioneel relatiebeheer in de zorg' is een praktijkgericht programma, waarmee je als zorg professional een duurzame plek in de keten realiseert. Met onderwerpen als het gesprek met netwerkpartners, bouwen van een duurzame relatie, structuur in je netwerk en werkzaamheden én de klik maken met iedere klant is dit hét programma om proactief en resultaatgericht invulling te geven aan jouw netwerk. Het programma bestaat uit online begeleiding, offline praktijktraining en coaching door jouw DOOR professional. Na afloop van het programma 'Professioneel relatiebeheer in de zorg' ben je in staat om:

  • Door de juiste aandacht aan jouw netwerk een duurzame plek in de keten te realiseren
  • Samen met jouw netwerkpartners op zoek te gaan naar kansen en deze om te zetten in resultaat
  • De continuïteit van jouw eigen zorg organisatie te borgen
  • Een optimale uitkomst voor jouw cliënt, patiënt of leerling waar te maken

Het programma 'Professioneel relatiebeheer in de zorg' begint een paar keer per jaar. Deze op de zorg gerichte training neemt ongeveer 6 maanden in beslag en helpt je échte duurzame resultaten te boeken met jouw netwerk. De investering in het programma bedraagt € 3.960,= exclusief BTW. Dit is inclusief alle locatiekosten, reiskosten van de DOOR-trainer, jouw persoonlijke portal en een jaar lang kosteloos toegang tot de DOOR-community.

Dit programma op maat?

Jouw zorg organisatie is uniek en verdient een op maat gesneden aanpak. Plan geheel vrijblijvend een inspiratiegesprek om samen te verkennen hoe jouw organisatie een verdere professionalisering van het relatiebeheer kan doorvoeren.

Inspratiegesprek plannen

Werkwijze in het programma 'Professioneel relatiebeheer'

Een relatiebeheer training van DOOR is altijd op maat en een persoonlijke 'reis'. Daarom wordt bij deze zorg training gestart met een persoonlijk intake. Het betekent dat jouw DOOR trainer met jou en met jouw leidinggevende een open gesprek voert. De uitkomsten worden vertaald in een relatiebeheer cursus op maat. Na de intake ontvang jij inloggegevens voor jouw trainingsportal www.zelfdoortrainen.nl met een persoonlijke trainingsschema. Het programma bestaat uit zes trainingsdagen samen met maximaal vijf andere deelnemers. Zo wordt de persoonlijke aandacht maximaal gegarandeerd en leer jij optimaal van anderen. Daarnaast vinden zeven individuele online coach bijeenkomsten plaats, om het geleerde in jouw relatiebeheer praktijk te borgen en te zorgen dat jij de technieken maximaal in jouw praktijk kunt toepassen. Het programma wordt afgesloten met een uitreiking van de certificaten samen met jouw leidinggevende en de andere deelnemers. Je wordt daarna onderdeel van de DOOR-community en blijft continue op de hoogte van nieuwe inzichten over relatiebeheer in de zorg!

Een intake gesprek, waarvoor is dat precies?

DOOR gelooft dat iedereen uniek is. Daarom wordt het programma afgestemd op jouw persoonlijke behoeftes en wensen. Tijdens de intake met jou en jouw leidinggevende worden de uitgangspunten voor het programma bepaald. Deze worden samen met jou verwerkt in een persoonlijke trainingsschema dat gedurende het hele programma centraal staat.

Waarom in groepen van zes deelnemers?

Dit programma is niet zomaar een relatiebeheer opleiding, maar een resultaatgericht programma van zes maanden. Jouw DOOR-trainer gaat een intensief begeleidingstraject met je aan (net als met de andere vijf deelnemers). Daarnaast is het belangrijk dat er tijdens de training voldoende aandacht is voor iedereen. Daarom is de maximale groepsgrootte per trainer 6 deelnemers.

Onderwerpen 'Professioneel relatiebeheer in de zorg'

  1. Inrichten en structureren externe netwerk
    Het in kaart brengen en segmenteren van de relaties in jouw netwerk, helpt om op een gestructureerde manier jouw activiteiten te plannen.
  2. Aandacht op maat aan de relatie
    Je kunt jouw tijd en die van jouw zorg organisatie maar één keer besteden. Daarom is het goed afwegen van de juiste aandacht bij de juiste relatie van groot belang.
  3. Denken vanuit toegevoegde waarde
    Je bereikt het meest voor jouw netwerkpartners door te denken en te handelen vanuit haar patiënt, cliënt of leerling.
  4. Gesprekstechnieken en -structuren
    Hoe bouw je gesprekken zo op, dat je hier het maximale resultaat bereikt voor jouw zorg organisatie, jouw cliënt en jezelf?
  5. Communicatie en gedrag
    Netwerkpartners zijn mensen. In communicatie met mensen speelt gedrag een belangrijke rol. Je leert jouw gedrag kennen en inspelen op dat van anderen.
  6. Inzichtelijk maken van activiteiten
    Relatiebeheer is vooral doen. Je wordt in het programma geholpen om in een activiteiten ritme te komen, waar jij jouw resultaten mee bereikt.
  7. Social media als onderdeel van je netwerkactiviteiten
    Social media is niet meer weg te denken uit alledaagse communicatie. Je wordt geholpen om de basis kneepjes van LinkedIn gebruik eigen te maken.
  8. Maken van klantplannen
    Het maken van een plan en dit afstemmen op de doelstellingen van jouw relaties, zijn de basis voor gestructureerd relatiebeheer.
  9. Strategisch, tactisch en operationeel relatiebeheer
    Relatiebeheer doe je samen. Jij bent de spin in het web en verantwoordelijk om alle lagen van jouw organisatie en die van jouw netwerkpartner met elkaar te verbinden.
  10. Het werven van nieuwe relaties
    Om jouw duurzame plek in jouw keten te borgen, is het continue benaderen en uitbouwen van nieuwe relaties van cruciaal belang.
Watze Monsma