Netwerken in de zorg

Netwerken zijn cruciaal in ons dagelijks leven. Ook als je werkzaam bent in een organisatie gelinkt aan de zorgsector. Door de relatie met het netwerk op een nog hoger niveau te brengen, creëer jij een win-win-win; voor jouw zorgorganisatie, jouw cliënt of klant en jezelf.

Het programma 'Netwerken in de zorg' is een praktijkgericht programma, waarmee je als zorg professional een duurzame plek in de keten realiseert. Met onderwerpen als het gesprek aangaan met jouw netwerkpartners, bouwen van een duurzame relatie, structuur in je netwerk en werkzaamheden, omgaan met weerstanden én de klik maken met iedere klant is dit hét programma om proactief en resultaatgericht invulling te geven aan jouw netwerk. Het programma bestaat uit online begeleiding, offline praktijktraining en coaching door jouw DOOR-professional.

Na afloop van het programma ‘Netwerken in de zorg’ ben jij in staat om:

  • Jouw gedrag af te stemmen op dat van je klanten
  • Gesprekstechnieken zo toe te passen dat deze maximale impact maken 
  • Je netwerk te vergroten op basis van jouw toegevoegde waarde en die van jouw organisatie 
  • Om te gaan met weerstand en deze klantvriendelijk te weerleggen 
  • Een nieuwe markt aan te boren en deze gestructureerd aandacht te geven 
  • Samen met jouw netwerkpartners op zoek te gaan naar kansen en deze om te zetten in een duurzaam resultaat 

Een open DOOR programma Netwerken in de zorg van DOOR® is altijd op maat en een persoonlijke 'reis'. Daarom wordt dit programma gestart met een persoonlijk intakegesprek met jou en jouw leidinggevende. We brengen tijdens deze intake jouw persoonlijke leerdoelen in kaart. De uitkomsten worden vertaald in een netwerkprogramma op maat. Na de intake ontvang jij jouw persoonlijke inloggegevens voor de trainingsportal www.my.dooracademy.nl met alle relevante praktische informatie en inspiratie om het programma goed te beginnen. Het programma bestaat uit vier trainingsdagen met maximaal zes deelnemers. Zo wordt de persoonlijke aandacht maximaal gegarandeerd en leer jij optimaal van anderen. Daarnaast vinden vier individuele online coach bijeenkomsten plaats, om het geleerde in jouw praktijk te borgen en te zorgen dat jij de technieken maximaal in jouw praktijk kunt toepassen. Het programma wordt afgesloten met een uitreiking van de certificaten samen met jouw leidinggevende en de andere deelnemers. Je wordt daarna onderdeel van de DOOR-community en blijft continue op de hoogte van nieuwe inzichten over netwerken in de zorg! 

Een intake gesprek, waarvoor is dat precies? 

DOOR gelooft dat iedereen uniek is. Daarom wordt het programma afgestemd op jouw persoonlijke behoeftes en wensen. Tijdens de intake met jou en jouw leidinggevende worden de uitgangspunten voor het programma bepaald. Deze worden samen met jou verwerkt in een persoonlijke trainingsschema dat gedurende het hele programma centraal staat. 

Waarom in groepen van zes deelnemers? 

Dit programma is niet zomaar een netwerk opleiding, maar een resultaatgericht programma van vier maanden. Jouw DOOR-trainer gaat een intensief begeleidingstraject met je aan (net als met de andere vijf deelnemers). Daarnaast is het belangrijk dat er tijdens de training voldoende aandacht is voor iedereen. Daarom is de maximale groepsgrootte per trainer 6 deelnemers. 

In het programma ‘netwerken in de zorg’ ga je aan de slag met de volgende onderwerpen:

  1. Het inrichten en structureren van jouw netwerk
    Het in kaart brengen en segmenteren van de relaties in jouw netwerk, helpt om op een gestructureerde manier jouw netwerkactiviteiten te plannen.  
  2. Aandacht op maat aan de relatie
    Je kunt jouw tijd en die van jouw klant maar 1 keer besteden. Daarom is het goed afwegen van de juiste aandacht bij de juiste relatie van groot belang.  
  3. Denken vanuit toegevoegde waarde
    Je bereikt het meest voor jouw netwerkpartners door te denken en handelen vanuit haar patiënt of cliënt. Hoe maak jij het zo makkelijk mogelijk voor jouw netwerkpartner? 
  4. Gesprekstechnieken en structuren
    Hoe bouw je jouw gesprekken zo op dat je de meeste impact maakt voor jouzelf, jouw organisatie en vooral voor jouw klant?  
  5. Communicatie en gedrag
    Jouw netwerkpartners zijn mensen. En in communicatie met mensen speelt gedrag een belangrijke rol. Je leert jouw gedrag en het gedrag van jouw gesprekspartner (her)kennen om op die manier vanuit jouw eigen gedrag te kunnen inspelen op dat van de ander.

  6. Inzichtelijk maken van activiteiten
    Netwerken is vooral doen. Je wordt tijdens het programma geholpen om in een activiteiten ritme te komen waardoor netwerken jouw tweede natuur wordt.

  7. Presenteren van jouw boodschap aan tafel en voor groepen
    Veel mensen vinden presenteren spannend. Dat is helemaal niet erg. De vraag is hoe je door de juiste voorbereiding en technieken de juiste impact maakt bij jouw klanten. Daar werk je aan! 
  8. Het maken van klantplannen
    Het maken van een plan en dit afstemmen op de doelstellingen van jouw netwerkpartners, is de basis van jouw netwerkbeheer.

  9. Omgaan met weerstanden en met klachten
    Verkopen betekent dat je werkt met mensen. Mensen hebben verwachtingen en belangen en die leiden (soms) tot weerstand in het commerciële proces. Jij werkt aan het inzichtelijk maken van en juist reageren op weerstand, altijd met de warme relatie met jouw klant in het achterhoofd.

  10. Strategisch, tactisch en operationeel netwerkbeheer
    Jij bent de spin in het web en verantwoordelijk om alle lagen van jouw organisatie en die van jouw netwerkpartner met elkaar te verbinden.
  11. Netwerken in een digitale wereld
    Het bouwen en onderhouden van relaties is cruciaal voor een duurzaam sales bestaan, zeker ook i de zorg. Jij krijgt inzichten in hoe jij jouw netwerk uitbreidt én je netwerk benut om jouw sales ambities te realiseren.  
  12. Het werven van nieuwe relaties  
    Om jouw duurzame plek in jouw netwerk te borgen, is het continue benaderen en uitbouwen van nieuwe relaties van cruciaal belang. 

Het open DOOR programma Netwerken in de zorg, Samen grenzen verleggen start een paar keer per jaar. Neem contact op met DOOR voor een volgende startdatum. Het programma neemt ongeveer 4 maanden in beslag en helpt je jouw ambities te realiseren door jouw duurzame plek in de zorgketen veilig te stellen. Neem direct contact op voor de actuele startdagen. 

Het eerstvolgende programma start 7 juni 2022. De vervolgdagen voor de praktijktraining zijn: 4 juli, 5 september en 4 oktober 2022. 

Trainings gegevens
  1. Bouwen aan jouw netwerk
  2. Klantgericht communiceren
  3. Gesprekstechnieken
  4. Duurzame plek in de zorgketen
  • Op locatie
  • 4 maanden
  • Max. 6 deelnemers
  • €2940,-
Trainer
Mariska Beekman
Gras groeit niet harder door eraan te trekken, maar door de wortels water te geven

 

Dit programma op maat voor jouw organisatie?
Maatwerk