Blog

Een succesvol netwerk

Veel sportclubs, verenigingen, brancheorganisaties en goede doelen spelen wel eens met het idee; het oprichten van een businessclub of netwerk. Maar hoe dan? Waar moet je op letten? Wat moet je vooral wel en niet doen? DOOR deelt haar ervaringen!

Auteur: Joost Riphagen

Datum: 03.04.2019

Tien tips!

Waarom een netwerkclub of businessclub oprichten?

Veel verenigingen, clubs en organisaties kunnen niet meer bestaan van subsidies en donaties die vanzelf binnen komen. Deze organisaties zullen er iets voor moeten doen om inkomsten te realiseren. De ‘zakelijke markt’ is hiervoor een kans. Met het oprichten van een netwerkclub of businessclub creëer je de mogelijkheid om continue te netwerken en relaties te binden, maak je een inkomstenstroom voor jouw club of vereniging én zorg je voor een gelegenheid om nieuwe ideeën en initiatieven voor jouw vereniging te toetsen of te ‘verkopen’. Er zijn veel zaken die van belang zijn om jouw netwerk succesvol te maken. Lees hier de tien tips die je kunnen helpen!

  • Zoek een team, bestuur of commissie

Vele handen maken ligt werk. Dat geldt ook voor het runnen van een netwerk club. Doe daarom niet alles alleen. Begin met het samenstellen van een bestuur of commissie. Deze groep mensen leidt de club en zorgt voor een programma, plan en inspiratie. Kom een aantal keer met dit team bij elkaar, voordat je jouw club ‘aftrapt’. Zorg dat er mensen in het bestuur zitten, die een netwerk hebben en dit aan willen spreken.

  • Een kartrekker is ‘key’

Het in beweging brengen en houden van een netwerk kost energie (maar levert uiteindelijk veel meer energie op). Zorg er voor dat er naast het bestuur een kartrekker is die het leuk vindt om contacten met mensen te onderhouden en maandelijks mensen te bellen en aandacht te geven. Wanneer je mensen er niet bij trekt, neemt ook de beweging in jouw netwerk af. De kartrekker kan één van de bestuursleden zijn, maar dit hoeft niet. Het kan ook een bevlogen student of enthousiaste vrijwilliger zijn.

  • Laat mensen direct inschrijven bij de kick-off

Organiseer - nadat je de kaders met het bestuur hebt bepaald - een kick-off. Presenteer daar het concept en laat mensen direct inschrijven (bijvoorbeeld door een korting aan te bieden aan de gasten die aanwezig zijn). Zorg bij de kick-off voor een bekend iemand of aansprekende spreker, zodat je veel mensen aantrekt. Je kunt deze checklist gebruiken om na te gaan of je alles voor de kick-off geregeld hebt:

  • Is de investering voor de leden duidelijk?
  • Is er een programma voor het komende jaar?
  • Is het gezamenlijke doel bekend?
  • Is een kartrekker er klaar voor?
  • Is de club met alle belangrijke stakeholders afgestemd?

Idee: laat alle gasten iemand extra meenemen naar de kick-off. Zo is het netwerk gelijk twee keer zo groot.

Bijeenkomst DOOR

Meer tips...

  • Bel, bel en bel!

Veel mensen zijn druk. Op de App verschijnen soms zoveel berichten, dat je de bomen door het digitale bos niet meer ziet. Bouw daarom het bellen van ‘leden’ in als belangrijk onderdeel van de aandacht richting de leden. Blijf dit doen, ook wanneer je mensen lastig te pakken krijgt. Door mensen persoonlijk aandacht te geven en te betrekken bij de bijeenkomsten, neemt de beweging in het netwerk (en de bereidheid om te betalen voor een lidmaatschap) toe. Blijf ook steeds nieuwe contacten aandacht geven om het netwerk uit te breiden.

  • Weet wie wat nodig heeft

Een netwerk bestaat bij de gratie van het zaken doen. Kortom, wanneer je alleen maar bij elkaar komt voor jouw sport of vereniging, levert het niet het maximale voor jouw club op. Maak samen netwerken en realiseren van toegevoegde waarde voor het netwerk tot belangrijk speerpunt. Zorg er voor dat je per ‘lid’ weet waar hij of zij naar op zoek is. En hoe je daar vanuit het netwerk aan kunt bijdragen. Zorg ervoor dat je de eindjes tijdens bijeenkomsten aan elkaar knoopt en zo het maximale resultaat voor het netwerk realiseert.

  • Maak het netwerken belangrijk

Jouw club of vereniging is het excuus om bij elkaar te komen. Het gaat dus niet (primair) om de sport, het doel of jouw club. Het netwerken en onderling zaken doen is waar het om draait. Wanneer dat het belangrijkste wordt gemaakt, wordt de meeste waarde vanuit het netwerk gerealiseerd en zijn mensen enthousiast om voor het netwerk te betalen (en heeft jouw club of vereniging er het meest aan).

  • Inspireer, steeds weer

Je wilt een ‘buzz’ creëren rondom jouw netwerk. Mensen zouden na iedere bijeenkomst enthousiast met hun relaties moeten praten over het netwerk. Over hoe leuk het is en hoe inspirerend. Zorg dus iedere bijeenkomst voor iets extra’s. Zet een inspirerende ondernemer in het zonnetje, nodig de burgemeester uit of doe een ronde in de stad langs een bijzonder kunstproject.

 

Ook belangrijk...

  • Stuur outlook uitnodigingen

Stuur de dag na de kick-off naar alle (aspirant leden) een outlook uitnodiging voor alle bijeenkomsten. Een kleine moeite voor de leden om de bijeenkomsten te accepteren en jouw club staat gelijk in alle agenda’s. Maak ook gelijk van ieder evenement een Facebook evenement aan, zodat het netwerken en communiceren via de online wereld door gaat.

  • Laat betalen

Doe het niet voor niks. Kortom, laat de ‘leden’ betalen voor de toegevoegde waarde. Jij steekt er samen met jouw bestuur een hoop tijd en energie in. Dat doe je met liefde voor jouw club of vereniging. Maar het betekent wel dat het iets mag opleveren voor jouw club. Zorg er dus voor dat je met het lidmaatschap voor jouw club de kosten dekt én het iets oplevert voor jouw club. Laat leden bijvoorbeeld € 1.000,= betalen, waarvan € 300,= wordt gebruikt voor de evenementen en € 700,= een donatie of gift is voor jouw doel. Over het laatste deel helpt de fiscus ook nog een beetje mee!

  • Creëer een gezamenlijk doel

Werk met je club naar een gezamenlijk doel toe. Bijvoorbeeld een nieuw gebouw bij jouw club, een groot sporttoernooi of iets anders. Stel iets in het vooruitzicht, koppel daar een bedrag aan dat je wilt ophalen en ga je daar als club voor inzetten. Laat dit een rode draad zijn tijdens de bijeenkomsten en maak het een driver van de bijeenkomsten en het netwerk!