Blog

The Future of Sales: omgaan met generatie x, y en z

De toekomst van de sales is onderhevig aan allerlei veranderingen. Wat te denken van generatieverschillen. De twintigers van nu zijn niet te vergelijken met de patatgeneratie bijvoorbeeld (geboren tussen 1970 en 1985). De uitdaging is: hoe ga je hier goed mee om op de werkvloer? En met de klant?

Auteur: Joost van der Weijden

Datum: 10.10.2019

Jouw omgeving is jouw standaard

Tijdens het DOOR-evenement Future of Sales houd ik een vlammend betoog over de thema’s die spelen rond de toekomst van de salesIn deze weblog vast een voorproefje over één van de thema’s; omgaan met generatie x, y en z: 

  • Accepteer dat iedereen verschillend is. Oordeel niet, maar wees geïnteresseerd in wat de ander drijft 
  • Ga het gesprek met elkaar aan. Hoe was het tijdens de schoolperiode van je collega? Leer de ander privé kennen. Zo ontstaat er meer begrip. En het is leuk!
  • Iedereen zit in zijn eigen bubbel’ van leeftijdsgenoten. Jouw omgeving is jouw standaard. Het is ongelofelijk moeilijk om je te identificeren met een collega uit een andere generatie. Wees je hiervan bewust en kom uit je ‘bubbel’ 
  • Duid de sterke punten per generatie. Maak inzichtelijk wat je van elkaar kan leren. Dat verkleint verschillen tussen medewerkers en vergroot het respect voor elkaar
  • Organiseer zelf de DOOR-talk. Wat dat is? Lees snel verder. 

Generatieverschillen 

Op de werkvloer merk je goed dat er generatieverschillen zijn. “De ouderen in dit bedrijf gaan niet mee met de tijd. Ze houden er vastgeroeste ideeën op na”, hoor je een jongere zeggen. Ouderen zeggen op hun beurt: “De jongeren zijn zo snel afgeleid door hun mobieltjes. Ze kunnen zich niet goed focussen.” We zijn geneigd te oordelen over gedrag dat je niet direct begrijpt. Terwijl het veel meer oplevert om de verschillen van inzicht of gedrag juist te onderzoeken. Waarom zie jij mijn werkelijkheid anders? En klopt mijn werkelijkheid dan wel? Of bevat mijn werkelijkheid een verborgen aanname die wel eens onjuist kan zijn? Het leuke is dat wanneer je intern elkaar meer gaat begrijpen, het ook makkelijker wordt om te dealen met andere generaties bij de klant. Een win-win situatie!  

DOOR-talk 

Binnen DOOR Training & Coaching bouwen we intern bruggen aan de hand van wat wij de DOOR-talk zijn gaan noemen. Elke maand stapt een andere collega op de zeepkist om te vertellen over zijn leven. Inclusief de persoonlijke successen en privé-tegenslagen. Het leeftijdsverschil tussen de jongste en oudste DOOR-trainer is 50(!) jaar. Je kunt je voorstellen dat de levensverhalen uiteenlopend zijn. Juist het delen van persoonlijke verhalen verbindt, en zorgt voor begrip en respect voor andere generaties.

Zonder bevlogenheid geen beweging 

Er wordt heel verschillend gedacht door en over generaties. Ik ontmoette een directeur die letterlijk zegt: Zo’n jong koppie moet eerst maar eens 3 jaar hard werken. Dan nog eens 2 jaar hard werken. En dan mag hij wat vinden van onze manier van werken.” Ik was met stomheid geslagen. Het werd zo stellig gebracht dat ik er niet tegenin durfde te gaan. In de auto terug bedacht ik me dat zijn stellige mening keer op keer wordt bevestigd, want de jeugd die binnenkomt bij zijn bedrijf is binnen een paar jaar gillend weer weg. “Zie je wel, de verkeerde mentaliteit”, hoor ik deze directeur denken. Maar wat kan de directeur hier aan doen? In zijn tijd ging het zo. Hij is aan de top gekomen door harder te werken dan ieder ander. Zo kom je boven aan de ladder, is zijn overtuiging.  
Terwijl de jonge generatie kiest voor impact maken, goed doen en bevlogen zijnHard willen werken, maar niet met meer winst als doel op zich. 

Digital natives 

De jongeren van nu (20-30 jaar) worden ook wel digital natives genoemd. Zij kunnen zich geen wereld zonder online voorstellen. Zij zijn vaak digitaal 10 stappen verder dan de leidinggevende binnen bedrijven. Het lastige is als zij in hun eigen bubbel van leeftijdsgenoten blijven zittenDan staat de vernieuwing stil. Hoe krijg je al die generaties binnen een bedrijf op één lijn? Je zult echt op zoek moeten naar verbinding, begrip en bevlogenheid op de werkvloer. Zonder bevlogenheid geen beweging. 

Generatieverschillen op de werkvloer?

Volgende maand een DOOR-talk?  

Ik vind het leuk om met de toekomst bezig te zijn. Met name gericht op het veranderende verkoopvak. Tijdens Future of Sales op Park Vliegbasis Soesterberg neem ik je mee in de visie van DOOR Training & Coaching gericht op de commerciële toekomst. Een event waar je als ondernemer of commercieel leider echt bij wilt zijn. Klik hier om je aan te melden. 

Ik zie je op 30 oktober! 

PS. Ben jij geïnspireerd geraakt? Vraag dan The Future of Sales PowerPoint aan! Mail dan naar [email protected] We sturen je hem graag toe.