Geschiedenis

De start

Het vijfjarenplan dat de latere oprichter van DOOR® Training & Coaching, Bart van Luijk, opstelde voor zijn toenmalige werkgever, werd door die laatste amper bekeken. Ondanks teleurstellende resultaten en het plan van aanpak dat de organisatie weer op de rit moest zetten, vond de directeur het niet nodig te veranderen. Dat was voor Bart van Luijk aanleiding om zijn ontslag in te dienen en voor zichzelf te beginnen. 'Niet veranderen' is hetzelfde als je adem inhouden: dat houdt geen mens lang vol. Zeker Bart niet!!

De uitgangspunten van het plan dat in 1981 als blauwdruk diende voor de DOOR®-organisatie, waren helder:

  1. Gewerkt wordt met een minimum aan mensen in loondienst.
  2. Freelancers als trainers zijn uit den boze.
  3. Iedereen in de organisatie levert een directe bijdrage aan de omzet.
  4. Alle betrokkenen in en rondom DOOR® worden maximaal getraind.
  5. Klanttevredenheid gaat boven deelnemerstevredenheid.

Met het vasthouden aan deze uitgangspunten, groeide DOOR® in 10 jaar tijd uit tot een organisatie met vestigingen in 22 landen.

De filosofie

Vooral het vijfde uitgangspunt ‘Klanttevredenheid gaat boven deelnemerstevredenheid’ sprak veel klanten aan. Een trainer hoeft niet aardig te worden gevonden door de deelnemers. Waar het om gaat, is dat deelnemers na een training beter presteren en vaardigheden hebben ontwikkeld om klanten (ongevraagd) te helpen. Nog beter, om klanten te laten winnen. Wie zich die vaardigheden wil eigen maken, moet vroeg op en hard werken aan de ontwikkeling van zichzelf. Doe je dat niet, dan worden jij en met name de klant niet beter.

Een mooi voorbeeld was de training van medewerkers van Yamaha Motors begin jaren tachtig. Bart van Luijk werd gevraagd om in tien minuten een trainingsprogramma aan dealer-eigenaren te presenteren op een manier dat zij hun medewerkers graag inschreven voor de training ‘de servicetechnicus als ambassadeur’. Maar liefst 88% schreef in. Waarom? Omdat Bart presenteerde in een pak dat voor de helft overall was en voor de andere helft kostuum. Zo werd de focus gelegd op het feit dat de technicus meer is dan een vakman. Een organisatie groeit harder als de vakman tevens contactman is. Een ambassadeur van de organisatie met een helder verhaal. Bart in zijn halve overall? Beter kon zijn boodschap niet worden uitgebeeld.

Het onmogelijke mogelijk maken

Vanuit die groeigedachte ging DOOR® verder met het ontwikkelen van eigen methoden, programma’s en technieken. Het Totaalvoetbal voor het bedrijfsleven sloeg aan. De door Bart ontwikkelde DAS®-gedragsscan bleek voor veel managers en medewerkers het laatste puzzelstukje in de communicatie met de klant. Midden jaren tachtig werd in de USA, in St-Louis Ohio, op het grootste trainingscongres van de wereld (ASTD) de basis gelegd voor een grootschalig evenement dat in Europa zijn gelijke niet kende: het 1ste M&M-congres in de bossen van Doorn. Een driedaags evenement met elke dag 750 managers en ondernemers, die konden kiezen uit presentaties, trainingen en workshops met meer dan 150 sprekers, verdeeld over 10 (mobiele) zalen (tenten). DOOR® (lees: Bart van Luijk) bleek de trendsetter op congresgebied (in Europa). Twee jaar later werd de Rotterdamse Kuip het nieuwe podium. Nadat de plannen aanvankelijk door de Kuip enthousiast waren ontvangen, kwam er na een directiewisseling in de Kuip, tegenwerking. Een concert van Prince ging voor. De grasmat mocht niet worden betreden. In 24 uur tijd moest de Kuip worden omgebouwd. Aandacht in de pers bleef uit. Een schier onmogelijke klus wachtte. Het onmogelijke werd mogelijk. Naar het voorbeeld van de Bulgaarse kunstenaar Christo werd de hele Kuip, op zijn Rotterdams, groen-wit-groen ‘ingepakt’. Het 2de M&M-congres was elke avond op alle tv-zenders. Op 5, 6, 7 juni 1990 congresseerden 7.500 managers en ondernemers à la carte, door te kiezen uit 180 discussies, presentaties, trainingen en workshops onder leiding van 412 bekende Nederlanders, internationale toppers, coaches, ondernemers, presentatoren en trainers. Het directe financiële resultaat? Een verlies van 2,2 miljoen oude Hollandse guldens in drie dagen tijd. Het resultaat op de lange termijn? Een spin-off die minimaal tien jaar heeft geduurd. DOOR® stond definitief op de kaart!

Trendsetter

De M&M-congressen bleken slechts één voorbeeld van innovatie en trendsetting te zijn. Als trainingsorganisatie stond DOOR® ook veel verder dan de concurrentie. Vanaf de eerste dag (1981) werd de computer al ingezet bij trainingen; vergelijkbaar met e-learning vandaag de dag, waarbij wordt gebruikgemaakt van een boek, videovoorbeelden en digitale kennistoetsen. Een jaar later stond ‘weggeefmarketing’ op de agenda: het weggeven van ideeën, checklists en praktijkvoorbeelden via het eigen magazine ‘Home Trainer’. ‘Transparantie’ en ‘delen’ avant la lettre. Weer later startte Bart van Luijk samen met Prof. Dr. Ben A. Bakker en uitgever Wolters Samsom het losbladige handboek ‘Klantgericht Denken en Doen’, de absolute voorloper van het huidige servicedenken. In datzelfde jaar werd samen met uitgever Kluwer, Jan L. Wage en André Nijssen het blad ‘Verkopen’ gestart. Dit blad wordt nog altijd uitgegeven onder de naam ‘Sales Management’. Eind jaren tachtig werd (weer) samen met uitgever Kluwer het ‘Video-Doe-Het-Zelf-pakket Inspirerend Leidinggeven’ ontwikkeld. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van innovaties die tijdloos zijn gebleken.

Kansen geven

Er zijn personen die Bart van Luijk als ‘lastig’ in de omgang ervaren. In werkelijkheid behandelde en behandelt Bart iedereen met wie hij samenwerkt, als een lid van een topsportteam: ‘Je gaat voor Goud of je doet niet mee!’. Hij stimuleerde velen om voor zichzelf te beginnen. Een van hen is cartoonist Henk Kemperman, met wie sinds 1985 wordt samengewerkt en die ook deze website siert met prachtige praktische cartoons. Internationaal kreeg Marek Choim, thans CEO DOOR® Polen een kans die hij (in 1992) met beide handen greep. Daarnaast mocht menig student stage lopen, ervaring opdoen en soms ook doorgroeien te midden van de professionals van DOOR® Training & Coaching. Dat zorgde ervoor dat negen DOOR®-franchisenemers in 1994 de hen door Bart toegeworpen handschoen opraapten en samen de aandelen en dus de organisatie van DOOR® Training & Coaching overnamen. Zij stapten heel slim op de juiste economische golf en verdubbelden de omzet in amper vijf jaar tijd: een echte Olympische prestatie die Goud verdient.

De comeback

Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan en omdat ontwikkelingen in de tijd niet te stoppen zijn, kwam Bart in 2007 via België - waar hij een paar jaar eerder nog één keer wilde laten zien hoe je een franchisetrainingsorganisatie runt - weer aan het hoofd van DOOR® Training & Coaching. Hoog op zijn prioriteitenlijst stond: DOOR® terugbrengen aan de top, met de normen en waarden die waren vervlogen. Innovatie, onderscheidend zijn, ondernemerschap, klant- en resultaatgerichtheid en zelf doortrainen zorgden voor een nieuw fundament. Offline, online en persoonlijk trainen werden geïmplementeerd en verder uitgebouwd. IPads en communicatie via de digitale snelweg, werden beschikbaar voor de deelnemers, hun leidinggevenden en de trainers. Een nieuwe standaard was geboren. Trainingsmodellen werden geactualiseerd en innovatieve trainingsproducten werden ontwikkeld. Zie de 1-3-9-aanval en het kwartaal-, maand-, week- en dagelijks trainen. Het Veranderhuis met haar themakamers stond meer dan ooit centraal om iedereen te duiden dat ‘Veranderen echt leuk is’.

Terug naar de basis

Aan de andere kant was het ‘terug naar de basis’, want DOOR®-trainers zijn voor elke opdracht passanten. Als de leidinggevenden in een organisatie de estafettestok niet overnemen, is elke geïnvesteerde euro in training, een verspilling. Het duurde een paar jaar, maar inmiddels is DOOR® Training & Coaching weer de innovator, de trendsetter en ‘webberijder’ die het bij haar start in 1981 al was. Wat hetzelfde blijft, zijn de klanten. Zowel in de jaren tachtig als nu, bleken en blijken veel bedrijven en organisaties de discipline en vernieuwing van DOOR® niet aan te kunnen. Of niet aan te durven. Het (onbewust) denken is: ‘Liever failliet dan veranderen!’ Ook in de eerste helft van de jaren tachtig, bij de start van DOOR®, heerste een crisis met in Nederland alleen al, meer dan 1.000.000 werklozen. In de basis is de oplossing hetzelfde: elke dag, elke week en elke maand trainen om aan kop te komen en aan kop te blijven. Veranderen moet, want ‘niet veranderen is hetzelfde als je adem inhouden. En dat houdt niemand lang vol.’ Zelfs Bart van Luijk niet!