Hoe hoog legt u de lat?

Klantgerichtheid

Veranderen voor de klant heeft te maken met uw ambitie. Hoe hoog legt u de lat? U kunt hierin 4 niveaus onderscheiden: de K4-niveaus. Op Kwaliteit alleen (K1) wint u het niet van de concurrentie. Afhankelijk van de branche kunt u de harten van klanten stelen met uw glimlach oftewel met Klantvriendelijkheid (K2). De eerste winst en een betere marge ontwikkelen zich als u de lat op Klantgerichtheid legt (K3). Maar een klant is het meest bereid met u zaken te doen als u hem ontzorgt door uiterst Klantbetrokken te zijn (K4).

Dus waar legt u de lat?

K1   'Kwaliteit' is de basis. U doet de dingen in één keer goed. Als dit niet lukt, staat u meteen al op achterstand.

K2  ‘Klantvriendelijkheid’ is voor de ene organisatie een tweede natuur en voor de andere een uitdaging. Bent u aardig voor de klant? Om ‘klantvriendelijk’ over te komen moet u meer kwaliteit bieden dan het landelijk gemiddelde. 

K3  ‘Klantgerichtheid’ lijkt eenvoudig, maar blijkt in de praktijk lastig. Het betekent dat u ongevraagd meedenkt met de klant. En dat u met Kwaliteit en Klantvriendelijkheid beter dan het landelijk gemiddelde scoort.

K4  ‘Klantbetrokkenheid’ is voor elke organisatie het hoogst haalbare. U denkt met de klant mee en stelt de klant van de klant centraal. Ook scoort u met Kwaliteit, Klantvriendelijkheid en Klantgerichtheid beter dan ‘het land’.