Het zit in de kick van klanten bezoeken, leads opvolgen en presentaties geven. Als salesmanager of commercieel manager is het jouw taak om je verkoopteam in de juiste flow te brengen en alles eruit te halen wat erin zit! Hoe je dat doet? Lees snel verder voor handige tips.
De term ‘flow’ wordt vaak gebruikt, maar wat betekent het precies? Volgens de Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi, één van de grondleggers van het concept, verwijst flow naar een staat van volledige betrokkenheid en focus waarbij iemand volledig opgaat in een taak. In zijn boek noemt Csikszentmihalyi acht kenmerken van ‘flow’:
Een duidelijk doel
Concentratie en doelgerichtheid
Verlies van tijdsbesef
Directe feedback
Evenwicht tussen uitdaging en vaardigheden
Persoonlijke controle over de situatie
Het is een intrinsiek belonende activiteit
Als salesmanager is het jouw taak om je team in deze flow te brengen. Het werkveld is constant in beweging en dit kan ervoor zorgen dat de uitdagingen groter worden of dat de vaardigheden van je team niet meer optimaal aansluiten bij wat nodig is. De balans tussen uitdaging en vaardigheden is cruciaal om je team in een flow te krijgen en te houden.
Hier zijn vier manieren waarop jij jouw salesteam opnieuw in de flow kunt brengen (of in de flow kunt houden)!
Deel het concept van 'flow' met jouw team. Gebruik een visueel model van flow om tijdens een teammeeting te bespreken waar ieder teamlid zich op dit moment bevindt. Dit inzicht helpt je om gerichte maatregelen te nemen: verlaag de uitdaging voor teamleden die te veel stress ervaren of bied nieuwe uitdagingen aan voor degenen die zich vervelen.
In de huidige markt worden proactieve vaardigheden steeds belangrijker. Je team moet vaardigheden ontwikkelen zoals het opvolgen van leads, acquisitie en klantgerichtheid. Daarnaast kunnen nieuwe skills zoals het opnemen van video’s of jezelf profileren als expert van toegevoegde waarde zijn voor de lange termijn.
Meer leren? Bekijk onze training Basis verkopen voor praktische tips om verkoopvaardigheden te verbeteren.
Salesmedewerkers kunnen veel van elkaar leren. Organiseer eens een VerkoopAanvalsDag (VAD), waarbij je team samenkomt, online of offline, om klanten te bellen en leads op te volgen. Dit bevordert niet alleen de samenwerking, maar creëert ook een gezonde competitie.
Hier is een voorbeeldprogramma voor een VAD-ochtend:
8.00 uur: Samen online ontbijten en doelen delen
8.30 uur: Aftrap van de dag en uitleg van het programma
8.45 uur: Eerste belronde (met specifieke focus)
9.30 uur: Ervaringen delen en elkaar inspireren
9.35 uur: Pauze
9.45 uur: Tweede belronde
10.30 uur: Succesvolle ervaringen delen
11.30 uur: Afsluiting en successen vieren
Meer weten? Lees onze blog Breng je sales team in beweging met een aanvalsdag, online voor meer tips over het organiseren van een succesvolle VAD.
Koppel meetbare acties en thema’s aan je VAD om je team gemotiveerd te houden. Denk aan het opvolgen van openstaande offertes, het bellen van bestaande klanten met nieuwe ideeën of het versturen van persoonlijke LinkedIn-uitnodigingen.
Door specifieke thema’s te gebruiken, blijft je team gefocust en in de flow.
Met deze vier manieren kun je jouw salesteam effectief motiveren en in de juiste verkoopflow krijgen. Heb je behoefte aan meer tips of wil je een inspiratiegesprek om jouw team verder te ontwikkelen? Neem contact met ons op via info@doortraining.nl.
Heb je nog vragen of wil je samen sparren over hoe je jouw eigen VAD of KAD kunt organiseren?