Download proactieve sales

Een salesplan; last of lust?

Regelmatig komt het onderwerp weer op in sales- en commerciële teams: het salesplan, accountplan of commerciële plan. Of het nu gaat om het einde van het jaar, een nieuwe salesstrategie of een belangrijk onderwerp, zo nu en dan verschijnt het op de agenda. Maar, is een salesplan nu een lust of een last?

Gijs Megens Gepubliceerd: 11-07-2023

Een salesplan; last of lust?

Commercie Leestijd: 3 minuten

Een succesvol commercieel plan maken: hoe doe je dat?

In een paar simpele stappen kun je een succesvol salesplan maken. Lees snel verder voor de belangrijkste tips!

Waarom een salesplan maken?

De eerste vraag die je moet stellen is: Waarom maak je een salesplan? Het is essentieel om duidelijk te hebben wat het oplevert voordat je eraan begint. Als salesleider is het aan jou om dit te faciliteren. Begin dus niet met de mededeling dat iedereen volgende week zijn plan klaar moet hebben, maar bespreek eerst waarom je het plan maakt en wat het team eraan heeft.

Wil je inspiratie opdoen? Download hieronder het e-book ‘Proactieve sales’ of vraag een hardcopy aan via info@doortraining.nl.

Proactieve sales

Een goed plan versus een slecht plan

Wat maakt een goed sales- of commercieel plan? Hier zijn enkele kenmerken van een goed plan versus een slecht plan, zoals die vaak terugkomen in de praktijk van DOOR:

Kenmerken van een goed plan:

  • Een helder en concreet doel

  • Compact en overzichtelijk

  • Getoetst op draagvlak binnen het team

  • Bij een accountplan: afgestemd met de klant

  • Samenwerking met de binnendienst en marketing

  • Bouwt voort op sterktes en adresseert zwaktes

Kenmerken van een slecht plan:

  • Een vaag en onduidelijk doel

  • Lang en onoverzichtelijk

  • Niet afgestemd met directie of andere collega’s

  • Geen samenwerking met de binnendienst en marketing

  • Geen duidelijke strategie om valkuilen te vermijden

Begin met het eind in gedachten

Een belangrijke techniek uit de psychologie is visualisatie: als je het einddoel helder voor ogen hebt, wordt het makkelijker om hiernaartoe te werken. Begin daarom met het concreet omschrijven van je einddoelen. Doe dit zowel kwalitatief (in woorden) als kwantitatief (met cijfers).

Zodra je jouw doel hebt omschreven, werk dan terug. In plaats van te vragen "Wat moet ik morgen doen?", stel de vraag "Wat moet er tegen 1 september gerealiseerd zijn om mijn einddoel op 1 januari te halen?". Gebruik vervolgens jouw kengetallen om concrete activiteiten te definiëren.

Maak het plan levend binnen jouw context

De omgeving waarin je werkt heeft een grote invloed op je prestaties. Zorg ervoor dat jouw werkplek, team en hulpmiddelen zijn afgestemd op het behalen van jouw doelen. Dit kan variëren van een opgeruimde werkplek tot het inschakelen van sociale druk om je team te motiveren.

Top-down en bottom-up benadering

Het doel van een salesplan is niet om het ergens in de kast te leggen. Het moet helpen bij het geven van richting aan dagelijkse activiteiten en coaching. Zorg ervoor dat je samen met je team tot een concreet plan komt waarin heldere doelstellingen worden vastgelegd. Dit creëert draagvlak en motivatie.

Proactieve sales

Wil je meer tips over hoe je dit proces effectief kunt aanpakken? Download het gratis e-book Proactieve sales voor meer inzichten en technieken.

Drie belangrijke elementen van een goed salesplan

Stuur op drie belangrijke pijlers om jouw salesplan succesvol te maken:

  1. Doelen en resultaten: Zorg voor duidelijke doelstellingen die meetbaar zijn.

  2. Activiteiten en kennis: Plan concrete activiteiten in die bijdragen aan het behalen van de doelen.

  3. Kunde en vaardigheden: Zorg voor de juiste trainingen en ontwikkeling van vaardigheden binnen het team.

Een goede planning vereist rituelen: zorg dat je wekelijks of maandelijks je voortgang evalueert en bijstuurt waar nodig.

Tip: Wil je weten welk type manager jij bent? Vraag de meting ‘Management in Beeld’ aan via info@doortraining.nl en ontdek of jij een brandweerman, dagjesmens, planner of dromer bent!

Bij DOOR helpen we je graag met het realiseren van je salesambities. Plan daarom een gratis inspiratiegesprek met een van onze trainers voor meer inzichten en tips.

Plan een gratis inspiratiegesprek

Toon al onze trainingen over Commercie

Meer over Commercie

Anderen bekeken ook

Leiderschap

Afspraken maken: koud kunstje of koude kermis?

Blog
23-08-2018
Wanneer de leads even opdrogen, is de vaardigheid van het maken van telefonische afspraken cruciaal. Voor sommigen is het een koud kunstje, terwijl anderen thuiskomen van een koude kermis.
Commercie Leiderschap

Motiveer je sales team met een succesvolle VAD

Blog
08-09-2024
Ontdek hoe je jouw sales team weer in beweging krijgt met een succesvolle online VerkoopAanvalsDag (VAD).
Commercie

Verkopen begint bij NEE..

13-09-2024