Meer dan 40 jaar ervaring

De kracht van verhalen vertellen

Het vertellen van verhalen, ook wel storytelling genoemd, is een kunstvorm die ons in staat stelt om ideeën en emoties over te brengen. In deze blog verkennen we wat storytelling is, waar het vandaan komt, waarvoor het goed is en hoe jij het kan toepassen in jouw leven. 


De kracht van verhalen vertellen

Commercie Leestijd: 4 minuten

Storytelling als kunstvorm

Verhalen dienen al eeuwen lang een belangrijke rol in ons bestaan. Ze dienen als hoeksteen voor onze cultuur, geschiedenis en communicatie. Waar Rembrandt van Rijn, Johannes Vermeer en Piet Mondriaan kleuren gebruiken om hun kunst extra te laten spreken. Heb je bij storytelling woorden nodig om een boodschap over te brengen, emoties op te wekken of om informatie te delen. Het is veel meer dan alleen een paar woorden op een rij zetten, jij wilt met jouw verhaal jouw luisteraars een meeslepende ervaring meegeven. Het verhaal moet krachtig overkomen. Een goed verhaal heeft daarom een begin, midden en een einde. Het neemt de luisteraar of lezer mee op een reis en laat een blijvende indruk achter. 

Storytelling als cultuurverspreider 

Storytelling bestaat als sinds dat er mensen bestaan. Veel oude beschavingen gebruikte storytelling om belangrijke boodschappen door te geven, dit werd eerst allemaal gedaan doormiddel van mondelingen overleveringen en hierdoor konden verhalen meegroeien naar de veranderde omstandigheden. Deze verhalen werden ook wel mythes genoemd en legde uit waar wij mensen vandaan kwamen of verklaarde bepaalde natuurverschijnselen. Om een voorbeeld te noemen uit het verhaal van Thors reis naar het land van de reuzen. Moest de God Thor als weddenschap uit de drinkhoorn van de koning van het land van de reuzen drinken. Wat de koning niet had verteld is dat het uiteinde van de drinkhoorn in het diepste deel van de zee lag. Thor had zoveel gedronken uit de hoorn dat het zeewater voor altijd zal blijven rijzen en dalen. 

Deze verhalen waren in de oude culturen van onschatbare waarde, ze dienden als vorm van vermaak, educatie en vooral als culturele identiteit. Zo vierde Germaanse stammen rond de kortste dag van het jaar het lichtfeest en versierde ze hun bomen rond het dorp, want dat zou volgens storytelling geesten en demonen verjagen. Komt bekend voor, toch? 

Storytelling in de moderne wereld 

Op welke gebieden kan je storytelling toepassen en heeft het voordelen in de moderne wereld. Hier zijn enkele belangrijke gebieden waarin het uitblinkt: 

  1. Marketing en reclame: bedrijven gebruiken verhalen om merkidentiteit te creëren, producten te promoten en emotionele verbindingen met klanten op te bouwen. 

  1. Onderwijs: verhalen maken moeilijk begrijpbare onderwerpen toegankelijker en gedenkwaardiger voor studenten. 

  1. Leiderschap: Leiders die effectief kunnen vertellen, inspireren hun teamleden, bouwen vertrouwen op en communiceren hun visie duidelijk. 

  1. Persoonlijke ontwikkeling: Individuen kunnen hun eigen verhalen gebruiken om hun levenservaringen te begrijpen, te verwerken en te delen met anderen. 

  1. Entertainment: Films, boeken, theater en andere vormen van kunst draaien vaak om verhalen die emoties oproepen en reflectie bevorderen. 

Wil je graag jouw verhaal goed overbrengen op de juiste doelgroep?

Ontdek de training presenteren

Tips voor het gebruiken van storytelling 

Het toepassen van storytelling vereist enige oefening en inzicht. Hier zijn enkele stappen om je op weg te helpen: 

  1. Ken je doelgroep: Begrijp wie je verhaal zal horen of lezen en wat hen interesseert. Pas je verhaal aan hun behoeften en verwachtingen aan. 

  1. Identificeer je doelgroep: wat wil je met je verhaal bereiken? Welke boodschap wil je overbrengen? 

  1. Creëer een boeiend begin: vang de aandacht van je publiek met een pakkende opening die nieuwsgierigheid opwekt. 

  1. Ontwikkel personages en conflict: geef je verhaal diepte door geloofwaardige personages te introduceren en een conflict of uitdaging te presenteren. 

  1. Houd de spanning vast: bouw de spanning op door geleidelijk informatie te onthullen en de emoties van je publiek te manipuleren. 

  1. Lever een sterkte boodschap: zorg ervoor dat je verhaal een duidelijk boodschap heeft die aansluit bij je doel. 

  1. Sluit af met impact: laat je publiek met een blijvende indruk achter door je verhaal op een gedenkwaardige manier af te ronden. 

Storytelling is kunst die ons in staat stelt om te verbinden, te leren en te inspireren. Of jij nu een bedrijfsleider, een directeur, een accountmanager, een leraar of gewoon iemand bent die graag verhalen deelt. Waar wacht je op. En ga met jouw verhaal de wereld veranderen. 

Toon al onze traingen over Commercie

Meer over Commercie

Anderen bekeken ook

Leiderschap

Afspraken maken: koud kunstje of koude kermis?

Blog
23-08-2018
Wanneer de leads even opdrogen, is de vaardigheid van het maken van telefonische afspraken cruciaal. Voor sommigen is het een koud kunstje, terwijl anderen thuiskomen van een koude kermis.
Commercie Leiderschap

Motiveer je sales team met een succesvolle VAD

Blog
08-09-2024
Ontdek hoe je jouw sales team weer in beweging krijgt met een succesvolle online VerkoopAanvalsDag (VAD).
Commercie

Verkopen begint bij NEE..

13-09-2024