De lente zit in de lucht. Langzaam komt de natuur tot bloei. Waar iets meer zon en temperatuur al niet toe kunnen leiden. Mooi toch?
Je ziet het in de winter niet, maar met een beetje licht en warmte komt het leven tot bloei. Natuurlijk gunnen wij jou dat ook; om jouw klanten en medewerkers tot bloei te laten komen. Want het moois zit er al in, aan jou om voor een beetje licht en warmte te zorgen. Je leest in deze blog tien ideeën om medewerkers en klanten tot bloei te laten komen.
1. Geef oprechte aandacht; het klinkt zo simpel. Aandacht geven aan medewerkers. Maar dat is het niet altijd. Je bent druk. Je hebt veel op jouw agenda staan en rolt van afspraak naar meeting, van online overleg naar sessie. Hoe snel schiet oprechte aandacht er dan wel niet bij in. Wat doe jij bijvoorbeeld met verjaardagen? Je verwacht dat medewerkers naar het kantoor komen, maar ben jij al wel eens naar jouw medewerkers hun thuis kantoor gereden? Reden genoeg voor aandacht!
2. Werk aan talenten; DOOR gebruikt graag de topsport als metafoor. Zie ook de ondersteuning van topper Yara van Kerkhof. En kijk bijvoorbeeld naar oud volleybal international Edwin Benne. Edwin zijn lijfspreuk is niet voor niets:
Ik heb nog nooit een wedstrijd gewonnen met mijn zwakke punten.
Daarom, laat je medewerkers nog meer tot bloei komen door bewust met jouw team de talenten inzichtelijk te maken. Leuk om te doen en het zorgt voor kansen om samen sneller door te ontwikkelen.
3. Vergroot uit wat goed gaat; het is mens eigen om wat niet goed gaat veel scherper te zien dan wat goed gaat. Aan jou als leider om daar wat aan te doen. Hier leiding aan te geven. Daarom, vergroot actief uit wat goed gaat. Laat tijdens korte meetings de successen aan bod komen. Start een meeting eens op door de successen van de afgelopen periode te benadrukken. Wil je meer ideeën hoe dit te doen bij bijvoorbeeld weekstarts, download dan het boek ‘Succes met de weekstart’ voor nieuwe inzichten!
4. Zet medewerkers in het zonnetje; medewerkers hebben wensen. Dromen. Willen graag zaken bereiken. Voor zichzelf en voor anderen. Daar kun jij als leider een bijzondere bijdrage aan leveren. Door regelmatig een collega (of een wens van een collega) in het zonnetje te zetten. Hoe? Laat medewerkers omschrijven welke wens zij hebben, of bijvoorbeeld welk goed doel zij met een donatie namens het bedrijf willen verrassen. Gooi de wensen of goede doelen in een grote bak en trek er maandelijks één uit. Leuk om te doen en je voegt iets toe!
5. Doe iets extra; DOOR gelooft in de kracht van proactiviteit, van een stapje extra zetten. Ja, het kost zijn. Maar het kan jou als leider ook heel veel brengen! Je ziet dat ook terug in dit model:
Hoe zet jij de stap van reactief naar proactief. Naar echt gericht op het ongevraagd helpen van jouw medewerkers?
6. Anders dan anders; soms kun je dingen net even anders dan anders aanpakken. Geef bijvoorbeeld een leuke cadeau-kaart van een lokale boekenwinkel cadeau als je medewerkers jarig zijn. Of nodig goede doelen uit uit bij het kerstdiner. Zo geef je niet alleen aandacht aan je medewerkers, maar ook aan de anderen die er van profiteren en verdienen!
7. Denk aan de omgeving van jouw medewerker; jouw medewerker heeft een privéleven. Met kinderen, een partner, vrienden en hobby’s. Dat is mogelijk belangrijker dan werk. Denk daar daarom ook eens aan. Hoor je iets over een verjaardag van een partner? Doe daar dan zeker iets mee. Of organiseer één keer per jaar een familie sportdag. Daar kun je dan de kinderen, partner of vrienden uitnodigen om een leuke dag te beleven.
8. Investeer nu in ontwikkeling (het gebeurt vaak niet); uit een recent artikel van de NOS blijkt dat veel budget voor ontwikkeling niet wordt uitgegeven. Daar moet je als leider iets mee. Het is namelijk niet alleen de verantwoordelijkheid van jouw medewerker; actief beleid is cruciaal. Richt daarom een helder HR-proces in en zorg dat aan het begin van het jaar een plan met planning is gemaakt voor ontwikkeling en opleiding!
9. Hoe goede voornemens wel werken; goede voornemens zijn heel waardevol. Mits je rekening houdt met een aantal uitgangspunten om het werkend te krijgen. Want goede voornemens omzetten in concrete resultaten gaat niet zomaar. Lees daarom deze blog over dit onderwerp.
10. Stel als leider eens de vraag; je staat er als leider voor om een klimaat te ontwikkelen van continue ontwikkelen. Zelf open staan voor feedback en ontwikkeling is daarbij belangrijk. Wanneer heb jij voor het laatst de vraag gesteld wat jij beter kunt doen aan een medewerker?
1. Verras je klant oprecht; de kunst van blije klanten is natuurlijk het leveren van jouw product of dienst. Met hoge kwaliteit. Zodra dat staat overtref je verwachtingen door proactief te handelen. Door ongevraagd te helpen en zo verwachtingen te overtreffen. Je leest hier meer achtergronden hoe jij dat op een gestructureerde manier kunt doen
2. Geef op maat aandacht; je klanten laten groeien betekent dat je jouw klanten ‘op maat’ aandacht geeft. Dit start met het inzichtelijk krijgen welke maat een klant heeft. Werk je in de dienstverlening aan medewerkers, dan kun je maat bepalen op basis van het aantal medewerkers. Werk je voor een bedrijf in kantoorinrichting, dan kan juist M2 vloeroppervlak een goede manier zijn. Deel op basis hiervan jouw klanten in op basis van kledingmaten en stem jouw aandacht hierop af. Hoe groter de klant; hoe intensiever de aandacht. DOOR heeft een DOOR Learning ontwikkelt over klantsegmentatie en het op maat aandacht geven. Beschik jij over een DOOR Samenwerkingsovereenkomst? Dan maak je hier gratis gebruik van. Beschikt jouw organisatie nog niet over een DOOR Samenwerkingsovereenkomst? Stuur dan een mailtje naar info@doortraining.nl voor meer informatie.
3. Iedere dag iets dat lastig voelt; je hoort wel eens, al jouw groei vindt plaats buiten je comfortzone. Dat geldt ook over het tot bloei laten komen van jouw klanten. Heb je die contactpersoon die je liever mijdt? Of vindt je het lastig om de directeur van jouw grote klant te benaderen? Doe juist iedere iets dat lastig voelt. Je leert er van. En misschien verrast het je, dat je zo een klant nog meer tot bloei laat komen!
4. Geef samen aandacht; DOOR gelooft in de kracht van samenwerken. Ook in het samen klanten aandacht geven. Het leukste (en meest leerzame) is om het samen te doen. Dit kan tijdens een zogenaamde (Online) VerkoopAandachtsDag. Wil je weten hoe je dit kunt organiseren? Lees dan hier de blog met praktische tips en handvatten.
5. Focus, focus, focus; jouw meest kostbare bezit? Jouw tijd. Er zijn iedere dag 100 dingen om jouw aandacht aan te besteden. Hoe richt jij je juist op die zaken die er écht toe doen? Bekijk hier een video die je helpt om inzicht te krijgen in jouw tijdbesteding.
6. Plant iedere dag een zaadje; het is lente. Dat betekent, in de natuur. In de economie is het wat ongewis. De ene dag is het volop lente (zie de ontwikkelingen op de beurs en met aandelen als NVIDIA). De andere dag slaat de herfst toe met verwachtingen voor de toekomst (denk aan de inzakkende markt voor zonnepanelen). Het is daardoor logisch om te denken dat klanten kritischer worden en meer offertes opvragen. En deals minder makkelijk worden gesloten. Daarom is actief zijn, proactief handelen juist nu cruciaal. Benader oude klanten opnieuw over nieuwe producten of diensten. Stuur iedere dag een aantal extra LinkedIn berichten. Zo plant je iedere dag een nieuw zaadje om de lente om te zetten in zomer!
7. Ga voor proactief! Je hebt al wat vaker gelezen in deze blog over het model ‘Future of Sales’. Een inspirerend model dat je helpt jouw resultaten te verhogen door de juiste activiteiten en tijdbesteding.
8. Schrijf in de taal van jouw klant; je communiceert dagelijks met jouw klanten en relaties. Of het nu is via een website, een voorstel, slides of andere documenten. Geschreven tekst kan helpen om jouw klanten tot bloei te laten komen. DOOR-trainer Camille schreef drie tips over dit onderwerp; lees ze snel hier!
9. Aandacht, een niveau hoger; klanten tot bloei laten komen, betekent vaak ook jouw DMU op de juiste manier in kaart brengen. En de DMU door de juiste mensen aandacht geven. DOOR weet uit ervaring dat het voeren van gesprekken op directie niveau niet altijd makkelijk is. Maar wel cruciaal in groei bij klanten. DOOR-directeur Joost Riphagen geeft zeven tips hoe jij op de juiste manier commerciele gesprekken kunt voeren. Je leest ze hier!
10. Vier successen samen! Weinig over te zeggen. Er gaat veel goed bij je. En in jouw team. Deel deze successen samen. En zorg dat het vaker gebeurt. Zo komen jouw klanten verder tot bloei.
Veel plezier met het tot bloei laten komen van jouw klanten en medewerkers. Jij kunt het.
Wil je meer ideeën om jouw klanten en medewerkers nog verder tot bloei te laten komen?