Waarom wij?

Weet u waarom een klant voor u heeft gekozen? Als het goed is, hebt u als verkoper uw antwoord daarop klaar. Hoe vaak hebt u het echter aan uw klanten gevraagd? Pleeg nazorg uit voorzorg!

Weet u waarom uw klant bij u blijft? Vooral in business-to-business gaan klanten en leveranciers langdurige relaties aan. Maar waarop zijn deze relaties gebaseerd? Koos uw klant weloverwogen voor u nadat hij uw aanbod grondig had vergeleken met andere aanbieders? Was het de prijs? Of was u simpelweg de eerste? Weten waarom een klant voor u kiest, zorgt voor een heldere blik op de relatie met uw klant. En het draagt bij aan een betere relatie!

Samen met het team moeten de verwachtingen van klanten dagelijks worden waargemaakt. Natuurlijk groeit en verandert de samenwerking naarmate u elkaar langer kent. Mogelijk gelden na een jaar voor de klant ook andere argumenten waarom hij u, uw producten en uw organisatie als leverancier niet wil missen. 

Een slimme verkoper vraagt daarom elk jaar aan zijn klanten: ‘Stel dat wij niet meer aan u zouden leveren, wat zou u dan het meeste missen?’. De antwoorden kunnen dan zijn: ‘Jullie kennis van onze organisatie’, ‘het meedenken door jullie serviceafdeling’, ‘het altijd klaarstaan voor ieder verzoek, ‘jullie korte levertijden’, ‘de kwaliteit van jullie producten’. Eén simpele vraag levert u zo een hoop inzicht en kennis op. Doe er dus uw voordeel mee!

 

Linda Dirksen